Wednesday, April 20, 2011

Zihar Isteri

Posted by alQasam at 1:08 PM
Assalamualaikum

Ada soalan dari seorang isteri tentang persoalan zihar. Namun email tersebut tidak dapat ditemui. Jesteru saya berharap agar penghantar email tersebut dapat melihat terus ke post ni.

Jawapan ringkas:-

Zihar bermaksud menyamakan belakang isteri dengan mahram si suami. Hukumnya haram.

Ulama bersepakat bahawa suami yang menzihar isterinya hukumnya adalah haram. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan sesungguhnya mereka memperkatakan sesuatu perkara yang mungkar dan dusta” (Surah al-Mujaldalah:

Ulama Syafi’iyyah menyatakan lafaz menyamakan itu bukan pd bhg haram dilihat tadi, ia bergantung kpd niat, kiranya ia berniat memuliakan, bangga maka tidaklah jatuh zihar, jika sebaliknya maka jatuh zihar.

Namun ia bergantung pada lafaz dan niat suami:-

1) Lafaz sorih (jelas) atau kinayah (sindiran)

2) Niat

Jika jelas, maka jatuh. Jika sindiran maka dilihat pada niat.

Seingat saya email tersebut berbunyi, jika kamu isteriku tidak mahu mandi sekali maka lebih baik etc. Maka lafaz ini adalah lafaz yang berbentuk sindiran perlu kepada [endetailan lagi. Jadi, saya minta kepada si penghantar email agar dapat email saya untuk pertanyaan lanjut (saya ingin bertanya beberapa soalan dahulu sebelum memberi jawapan pasti)

Wallahua'lam

7 comments on "Zihar Isteri"

Unknown on August 8, 2016 at 3:05 PM said...

Assalamualaikum.. adakah permainan IMVU yang berbentuk avatar(3D).. dan ia menggunakan duit betul untuk membeli pelbagai produk yang dikehendakai.. persoalannya adakah ia haram atau halal?

Unknown on August 10, 2016 at 12:06 PM said...

Slm ustazah saya dalam proses beceraian dengan suami.akibat telampau marah dengan sikap mereka sekeluarga saya telah terlepas cakap . Saya tak ingin menuntut fasakh tp saya ingin mendapat hak penjagaan anak saya

Unknown on August 10, 2016 at 12:07 PM said...

E-mail saya mardhorie@gmail.com

Unknown on August 10, 2016 at 12:07 PM said...

E-mail saya mardhorie@gmail.com

Konektegang on February 18, 2018 at 5:59 AM said...

Nak tengok ustazah telanjang. Terima kaseh

Konektegang on October 1, 2018 at 7:47 AM said...

Boleh tak ustazah ceramah bogel?

Unknown on November 2, 2018 at 8:25 PM said...

salam..adakah jatuh zihar jika sy hendak berkata bulan 5 isteri sy bersalin,tetapi tersasul bulan 5 mak sy bersalin..

Post a Comment

 

Tanyalah Ustazah Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal