Friday, November 11, 2011

Krisis Rumahtangga? Amal Ini Dahulu

Posted by alQasam at 12:26 AM
Bismillah

Allahummasolli'alannabi

Pelbagai masalah rumahtangga dihantar ke emel saya.

Saya bukan pakar kaunseling keluarga. Jesteru tidak semua soalan dapat saya jawab. Seandainya tidak mendapat apa-apa respon saya berikan 4 panduan asas di bawah.

Di harap para pengungjung blog dpt amalkan 4 perkara ringkas untuk keberkatan dan panduan asas keluarga.

1) Pelihara solat dan ibadah-ibadah wajib
2) Sentiasa bermesyuarat dengan ahli keluarga
3) Sentiasa menambah ilmu dengan guru dan Ulama amilin
4) Sentiasa melazimi amalan-amalan sunnah, wirid dan solat taubah

Hikmah 4 perkara di atas

1= akan dipelihara ALLAH. 2= mendapat keberkatan dan mengelak krisis 3= memeperkemas halatuju, jati diri,hubungan ALLAH dan manusia. 4= menguatkan spiritual, mental dan psikologi


Jika sekalipun salah seorang bermasalah, jika pihak lagi satu melazimi 4 perkara asas di atas inshallah, akan temui jalan keluar/penyelesaian.

Allahua'lam

28 comments on "Krisis Rumahtangga? Amal Ini Dahulu"

Unknown on May 10, 2014 at 6:07 PM said...

Slm...mane sye sakinah, sye dh berkahwin selama 13thun. Tp saye rasa hidup xpenah bahagia, selalu gaduh X sefahaman, sye rasa sunyi!!!.tlong bls pertanyaan sye,.sakinahhussin23@gmail.com

Liena batrisya on November 5, 2014 at 10:42 AM said...

assalammualaikum..sy brmimpi mandi sungai..sy cri mksud mimpi sy tu mndpt keberktan..blh sy tahu ape mksd mndpt kbrktan dri sgi mcm mna?ingin thu sgt2..email sy liena4093batrisya@gmail.com..sekian wassalam

Unknown on December 12, 2014 at 12:20 AM said...

assalualikum ustazah..memerlukan seorg yang blh bantu saya dlm membina keyakinan diri dan memberi jawapan kpd saya dlm permasalahn yg saya hadapi kini dengan suami.
Mohon ustazah memberi ruang untuk berbual balas.
miraibrahim0405@yahoo.com
Trm kasih ustazah

strawberry on January 4, 2016 at 8:56 AM said...

assalammualaikum..suami saya susah nak brbincang. masalah saya sekarang ttg mak mentua.nak brbincang kat rumah x boleh t mak mentua dengar.saya anggab mak mentua macam mak sendiri tapi kadang2 bila kitaorg salah faham mak mentua selalu masuk campur dan peli2 saya.saya x tahan ..saya takut timbul perasan benci atau mak mentua benci saya.saya nak jauhi semua itu. saya dah jelaskan pada suami tapi dia buat x tahu je..sekarang mak mentua jaga anak saya y bawah setahun..saya delima sekarang apa2 nak buat semua trbatas.tolong bagi penjelasan ustaza.

Unknown on April 8, 2016 at 12:58 PM said...

assalamualaikum ustazah, saya tidak mencintai suami saya.saya dah berkawin dengan dia baru 6 bulan. apa yang harus saya lakukan. apakah sebaiknya saya berterus terang pada nya.

Unknown on April 8, 2016 at 12:59 PM said...

assalamualaikum ustazah, saya tidak mencintai suami saya.saya dah berkawin dengan dia baru 6 bulan. apa yang harus saya lakukan. apakah sebaiknya saya berterus terang pada nya.

inaumay on April 10, 2016 at 5:55 PM said...

as salam ustazah...mcm.mana ye untuk sy dpatkn.khidmad kaunsling dr ustazah secara dekat lagi..bukan melalui email...tolong ye ustazah....inaumay@gmail.com

inaumay on April 10, 2016 at 5:55 PM said...

as salam ustazah...mcm.mana ye untuk sy dpatkn.khidmad kaunsling dr ustazah secara dekat lagi..bukan melalui email...tolong ye ustazah....inaumay@gmail.com

Sya on August 16, 2016 at 7:08 AM said...
This comment has been removed by the author.
Sya on August 16, 2016 at 7:08 AM said...
This comment has been removed by the author.
Sya on August 16, 2016 at 7:08 AM said...

Assalamualaikum..ustazah saya nk tanye sedikit hal rumah tangga..bleh ke ustazah email saya..natasya0826@gmail.com saya mengharap sgt nasihat dari ustazah..tq

Sya on August 16, 2016 at 7:10 AM said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Assalamualaikum ustazah ... saya nak tanya... saya solat hanya memakai telekung dan kain panjang yg diikat sampai dada ... sah ke solat saya.. ataupun saya kena pakai baju dan kain lain bersama telekung

Sharifah Zulaikha on December 14, 2016 at 6:48 PM said...

Assalamualaikum.Maaf bertanya.Saya datang haid pada 1st January dan berhenti 15th January. Lepas 8 hari, datang balik. Saya boleh semayang atau tak?

Dan berapa hari untuk tentukan haid yang sterusnya? Minta penjelasan. Tq

Unknown on September 10, 2017 at 4:58 PM said...

Assalamualaikum ustazah saya nak tanya soalan boleh kah ustazah email saya shaznieey_shaz@hotmail.com saya perlu sangat2 nasihat dan pandangan ustazah harap ustazah dapat luangkan sedikit masa terima kasih

ummi azima on April 12, 2018 at 6:22 PM said...

Assalamualaikum.mcm mne sy nk berbicara terus ke ustazah?

Unknown on July 13, 2018 at 9:50 AM said...

Assalamualaikum ustzh.Usia perkahwinan saya sudah 13 thn. Bagaimana caranya utk saya dptkan khidmat nasihat drpd ustzh?

nurul on July 20, 2018 at 1:06 AM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on July 29, 2018 at 11:00 AM said...

Assalamualaikum ustzh..sya nk tanya suami sudah tidak ada nafsu utk isterinya mcmn?perlukn pasangan itu duduk sekali?

Unknown on August 24, 2018 at 5:48 AM said...

Assalammualaikum, sy ada masalah..macam mana sy nk email ustazah.. .

Unknown on August 24, 2018 at 5:52 AM said...

Assalamualaikum ustazah.. Mcm mane sy nk bertanya dengan ustazah masalah rumah tangga saya.. Bantu la sy ustazah..email sy harizmarissa@gmail.com

Unknown on September 3, 2018 at 9:22 AM said...

Saya ingin bertanyakan terus pada ustazah tentang rumahtangga. Blh ustazah bantu saya dengan email kepada saya?

Unknown on September 3, 2018 at 9:24 AM said...

Ustazah blh email kepada saya di niey2103@gmail.com

fikah on September 11, 2018 at 5:41 PM said...

assalamualaikum ustazah sye nak tanya ustazah...saya nak kahwin sye pihak perempuan ustazah apa yg saya patut buat keluarga nak hantaran 15k tapi lelaki tak mampu jumlah macam tu sebab lelaki anak yatim piatu oleh kerana ada campur tanya pihak sye perempuan nak berkeras 15k dia adalah kakak kepada ayah saya...ustazah apa yang patut sya buat??ayah saya cakap dia tak akan walikan sye kalau duit tak 15k semata2x nak mengikut adat....??

Unknown on November 8, 2018 at 6:21 PM said...

Assalammualaikum ustazah... sy nak tnya pasal jatuh tak talak cerai... bila si suami dlam keadaan marah yg keterlaluan...... jatuh ke talak cerai terhadap isteri.... ustazah boleh balas pada email sy mardianaccvc@gmail.com.. teme kasih ustazah

Unknown on January 25, 2019 at 12:11 PM said...

Assalamualaikum ustazah...sy buntu lah.. 2 ke 3 bln lps sy baru dpt tahu suami main kayu 3 belakang sy dgn janda ank 3... suami dah jalin hubungan ngan janda tu hampir 1thn..sy nak selesai cara baik nak jumpa janda tu nak tahu apa sebenar hubungan suami sy dgnnya sampai skrg janda tu ngan suami elak utk sy berjumpa ngannya... sy mintak suami ceraikan sy...tapi suami tak nak...sy cuba utk mintak duduk asing sy nak balik rmh mak sy...suami tak izinkan... sy stress la ustazah... sbb suami dah nyatakan yg dia dah ada niat utk kahwin ngan janda tu...sy tak sanggup bermadu... sy dah bincang elok2 ngan suami kalau rasa nak sgt kat janda tu silakan tapi pulangkan sy elok2 kat mak ayah sy...sampai skrg suami masih berteka teki mcm gantung tak bertali takde jawapan samaada nak ngan janda atau sy... sy cuba tak ungkit kisah suami ngan janda tu bila di rmh tapi sy ttp tak boleh...mesti sy akan ungkit benda tu...sy stress lah hampir setiap hari kalau sy ckp pasal janda mesti suami cepat melenting...dulu suami tak pernah naik tgn tapi skrg dah 2 kali suami naik tgn...rasa nak pecah kepala ni

Konektegang on December 9, 2019 at 3:12 AM said...

Bole saya urut Batin Kemaluan Awak? Saya Bole bekam lintah, zina jom

Ibu ZZ on August 24, 2021 at 9:40 PM said...

Assalammualaikum Ustazah.
Maaf mengganggu

Sya ingin mendapatkan khidmat nasihat dari Ustazah.Harap Ustazah sudi membantu saya..jika Ustazah tidak keberkatan Mohon Ustazah memberi balasa di email sya,syaharizahabusamah@yahoo.com.
Semoga Ada rezeki saya.Inshallah

Post a Comment

 

Tanyalah Ustazah Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal