Friday, November 11, 2011

Krisis Rumahtangga? Amal Ini Dahulu

Posted by alQasam at 12:26 AM
Bismillah

Allahummasolli'alannabi

Pelbagai masalah rumahtangga dihantar ke emel saya.

Saya bukan pakar kaunseling keluarga. Jesteru tidak semua soalan dapat saya jawab. Seandainya tidak mendapat apa-apa respon saya berikan 4 panduan asas di bawah.

Di harap para pengungjung blog dpt amalkan 4 perkara ringkas untuk keberkatan dan panduan asas keluarga.

1) Pelihara solat dan ibadah-ibadah wajib
2) Sentiasa bermesyuarat dengan ahli keluarga
3) Sentiasa menambah ilmu dengan guru dan Ulama amilin
4) Sentiasa melazimi amalan-amalan sunnah, wirid dan solat taubah

Hikmah 4 perkara di atas

1= akan dipelihara ALLAH. 2= mendapat keberkatan dan mengelak krisis 3= memeperkemas halatuju, jati diri,hubungan ALLAH dan manusia. 4= menguatkan spiritual, mental dan psikologi


Jika sekalipun salah seorang bermasalah, jika pihak lagi satu melazimi 4 perkara asas di atas inshallah, akan temui jalan keluar/penyelesaian.

Allahua'lam

15 comments on "Krisis Rumahtangga? Amal Ini Dahulu"

Sakinah Hussin on May 10, 2014 at 6:07 PM said...

Slm...mane sye sakinah, sye dh berkahwin selama 13thun. Tp saye rasa hidup xpenah bahagia, selalu gaduh X sefahaman, sye rasa sunyi!!!.tlong bls pertanyaan sye,.sakinahhussin23@gmail.com

liena batrisya on November 5, 2014 at 10:42 AM said...

assalammualaikum..sy brmimpi mandi sungai..sy cri mksud mimpi sy tu mndpt keberktan..blh sy tahu ape mksd mndpt kbrktan dri sgi mcm mna?ingin thu sgt2..email sy liena4093batrisya@gmail.com..sekian wassalam

Mira Ibrahim on December 12, 2014 at 12:20 AM said...

assalualikum ustazah..memerlukan seorg yang blh bantu saya dlm membina keyakinan diri dan memberi jawapan kpd saya dlm permasalahn yg saya hadapi kini dengan suami.
Mohon ustazah memberi ruang untuk berbual balas.
miraibrahim0405@yahoo.com
Trm kasih ustazah

strawberry on January 4, 2016 at 8:56 AM said...

assalammualaikum..suami saya susah nak brbincang. masalah saya sekarang ttg mak mentua.nak brbincang kat rumah x boleh t mak mentua dengar.saya anggab mak mentua macam mak sendiri tapi kadang2 bila kitaorg salah faham mak mentua selalu masuk campur dan peli2 saya.saya x tahan ..saya takut timbul perasan benci atau mak mentua benci saya.saya nak jauhi semua itu. saya dah jelaskan pada suami tapi dia buat x tahu je..sekarang mak mentua jaga anak saya y bawah setahun..saya delima sekarang apa2 nak buat semua trbatas.tolong bagi penjelasan ustaza.

Unknown on April 8, 2016 at 12:58 PM said...

assalamualaikum ustazah, saya tidak mencintai suami saya.saya dah berkawin dengan dia baru 6 bulan. apa yang harus saya lakukan. apakah sebaiknya saya berterus terang pada nya.

mis darti on April 8, 2016 at 12:59 PM said...

assalamualaikum ustazah, saya tidak mencintai suami saya.saya dah berkawin dengan dia baru 6 bulan. apa yang harus saya lakukan. apakah sebaiknya saya berterus terang pada nya.

Unknown on April 10, 2016 at 5:55 PM said...

as salam ustazah...mcm.mana ye untuk sy dpatkn.khidmad kaunsling dr ustazah secara dekat lagi..bukan melalui email...tolong ye ustazah....inaumay@gmail.com

Unknown on April 10, 2016 at 5:55 PM said...

as salam ustazah...mcm.mana ye untuk sy dpatkn.khidmad kaunsling dr ustazah secara dekat lagi..bukan melalui email...tolong ye ustazah....inaumay@gmail.com

natasya aqeeb on August 16, 2016 at 7:08 AM said...

Assalamualaikum..ustazah saya nk tanye sedikit hal rumah tangga..bleh ke ustazah email saya..natasya0826@gmail.com saya mengharap sgt nasihat dari ustazah..tq

natasya aqeeb on August 16, 2016 at 7:08 AM said...

Assalamualaikum..ustazah saya nk tanye sedikit hal rumah tangga..bleh ke ustazah email saya..natasya0826@gmail.com saya mengharap sgt nasihat dari ustazah..tq

natasya aqeeb on August 16, 2016 at 7:08 AM said...

Assalamualaikum..ustazah saya nk tanye sedikit hal rumah tangga..bleh ke ustazah email saya..natasya0826@gmail.com saya mengharap sgt nasihat dari ustazah..tq

natasya aqeeb on August 16, 2016 at 7:10 AM said...

Assalamualaikum..ustazah saya nk tanye sedikit hal rumah tangga..bleh ke ustazah email saya..natasya0826@gmail.com saya mengharap sgt nasihat dari ustazah..tq

Nurul Bashirah on August 28, 2016 at 10:58 PM said...

Assalamualaikum ustazah ... saya nak tanya... saya solat hanya memakai telekung dan kain panjang yg diikat sampai dada ... sah ke solat saya.. ataupun saya kena pakai baju dan kain lain bersama telekung

Sharifah Zulaikha on December 14, 2016 at 6:48 PM said...

Assalamualaikum.Maaf bertanya.Saya datang haid pada 1st January dan berhenti 15th January. Lepas 8 hari, datang balik. Saya boleh semayang atau tak?

Dan berapa hari untuk tentukan haid yang sterusnya? Minta penjelasan. Tq

Hasni Hasim on September 10, 2017 at 4:58 PM said...

Assalamualaikum ustazah saya nak tanya soalan boleh kah ustazah email saya shaznieey_shaz@hotmail.com saya perlu sangat2 nasihat dan pandangan ustazah harap ustazah dapat luangkan sedikit masa terima kasih

Post a Comment

 

Tanyalah Ustazah Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal