Monday, April 11, 2011

Soal Jawab

Posted by alQasam at 11:38 AM
Assalamuaalaikum

Bagi yang menghantar soalan menerusi email,saya akan jawab satu persatu mengikut turutan. Saya baru lepas berpantang. Inshallah.

57 comments on "Soal Jawab"

awan dania blog on November 29, 2014 at 5:39 PM said...

Assalamualaikum , ustazah
Sy dlm dilema skrg dan perlukan nasihat dan pandangan ustazah.
sy berhasrat utk berhenti kerja kerajaan. Sy sudah berkhidmat selama 7 thn. Alasan disebabkan sibuk dgn kerja menyebabkan sy tiada masa untuk keluarga terutama anak. Sy juga tidak mempunyai masa utk menjalankan tanggungjawab sy sbg hamba Allah ...disebabkan kekangan masa kdg terpaksa qada solat2 wajib...adakah kptsn sy utk berhenti kerja adalah kptsn yg tepat. Sy anggap ini satu pengorbanan yg saya lakukan demi keluarga dan agama. Sy tidak mahu mngejar pangkat dan harta krn sy tahu ini semua hanya dunia semata2. Tp sy risau sekiranya sy berhenti kerja sy tdk mempunyai pendapatan sendiri. Sy risau tidak dapat membantu menyara ibu sy. Apabila sy tanya pendapat kwn2 semuanya negatif. Mereka tak mnyokong kptsn sy utk berhenti. Sy hrp ustazah dpt memberi pendapat dan nasihat krn niat sy adalah utk kebaikan.
asmirakirana@yahoo.com.

Cionopee on April 9, 2015 at 6:43 PM said...

Ustazah ada perkara penting nak tanya tp ni personal boleh x email sy di norlie244@gmail.com

Sally Yana on October 2, 2015 at 12:19 PM said...

Assalamualaikum ustazah, saya mempunyai dilema,tapi mungkin panjang sikit. Jika tidak keberatan ini saya sertakan emel saya. Terima kasih. sally05jupiter@gmail.com

nurul on February 12, 2016 at 1:58 AM said...

assalamualaikum..ustazah sy sgt perlukan pendapat ustazah secara personal tlg email kpd sy nurulnoordin@gmail.com

Unknown on March 6, 2016 at 5:32 PM said...

Assalamualaikum ustazah, sy ingin minta email personal ustazah agar sy dpt mengutarakan masalah sy...atau email kan sy email ustazah ke siti_bph@yahoo.com

Unknown on March 6, 2016 at 6:05 PM said...

Assalamualaikum ustazah, sy ingin minta email personal ustazah agar sy dpt mengutarakan masalah sy...atau email kan sy email ustazah ke siti_bph@yahoo.com

shibbys on April 8, 2016 at 6:36 PM said...

Salam ustazah..saya nak tanya..suami saya adalah seorg yg x tinggal sembahyang..baik terhadap saya dan anak2..malangnya..dia x suka mak saya selepas berselisih faham..xpernah bercakap atau pergi rumah mak saya sejak 2 tahun lepas..tp dia x halang kalo saya balik rumah mak saya..apa hukumnya ustazah dan apa yg perlu saya buat..

Unknown on April 10, 2016 at 11:38 AM said...

Assalamualaikum. Uastazah saya nk buat pertanyaan dan pandangan ustazah .. ini email saya.. winteryaya@yahoo.com

Unknown on April 10, 2016 at 11:40 AM said...

Assalamualaikum. Uastazah saya nk buat pertanyaan dan pandangan ustazah .. ini email saya.. winteryaya@yahoo.com

langkah suka on April 17, 2016 at 12:17 AM said...

Assslsmualaikum ustazah...
Boleh tolong email kpd saya di
roseasmira89@gmail.com
Sy mmpunyai bbrapa soalsn peribadi..

langkah suka on April 17, 2016 at 12:17 AM said...

Assslsmualaikum ustazah...
Boleh tolong email kpd saya di
roseasmira89@gmail.com
Sy mmpunyai bbrapa soalsn peribadi..

Unknown on April 22, 2016 at 5:15 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on April 22, 2016 at 5:16 PM said...

Assalamualaikum.saya ingin bertanya.apa hukum jika wanita islam melihat aurat aurat wanita bukan islam seperti dada,peha dan rambut.mohon penjelasan

Merienlola on April 27, 2016 at 2:06 PM said...

Assalamualaikum..ustazah sy ada beberapa soalan..blh ustazah email kpd sy..Cqleenz@Yahoo.com.my

Merienlola on April 27, 2016 at 2:06 PM said...

Assalamualaikum..ustazah sy ada beberapa soalan..blh ustazah email kpd sy..Cqleenz@Yahoo.com.my

Unknown on May 1, 2016 at 8:05 PM said...

Assalamualaikum ustazah saya ingin bertanya bbrapa soalan. Bolehkah ustzh emeil kpd saya haziqah040296@gmail.com

Unknown on May 10, 2016 at 7:51 AM said...

assalammualaikum ustazah..
sy amat perlukan pandangan dan nasihat ustazah..
hidup sy dalam dilema..
sy tak tahu nak bertanya pd siapa lg..
harap ustazah dpt email personal sy..

hidayahti_90@yahoo.com

sy amat harapkan bantuan daripada ustazah..
mungkin bantuan ustazah itu dpt membantu sy dlm menghadapi masalah ini.
hanya Allah yg dpt membalas jasa baik ustazah..

terima kasih..

Unknown on January 29, 2017 at 12:25 PM said...

Assalamualaikum ustazah, sblum ny maaf mggu.. sy ingin pertanya kn sesuatu klu boleh, harap ustazah boleh blas melalu email sy shimahchuey@gmail.com ,tlg sy ustazah.. sy da hilang akal �� terima kasih

Unknown on May 25, 2017 at 11:43 AM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on May 25, 2017 at 11:45 AM said...

assalamualaikum. saya ingin bertanya sesuatu yang agak personal. ni email saya pilot_kakkoi12@yahoo.com
terima kasih

Safikah on August 9, 2017 at 10:08 PM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on November 21, 2017 at 10:31 PM said...

saya telah bertaubat nasuha dari melakukan onani.
berkali-kali saya telah berjanji dan bertaubat untuk tidak melakukan dan pernah sampai tahap saya diuji dengan masalah kesihatan sebanyak dua kali.
saya mintak Allah beri saya peluang dan saya bertekad untuk betul-2 berubah . tapi harini saya tewas dan takut melakukan dosa yang lebih besar saya onani melakukan onani kerana khuatir terjebak maksiat dengan tunang saya. Apakah hukumnya? :'(

saya betul betul perlukan jawapan.
saya takut sangat sangat.
email : atiqahneman24@gmail.com

AnakEmak1482 on December 22, 2017 at 1:20 AM said...

Assalamualaikum..ustazah tolong tafsir mimpi saya ni,saya kerap bermimpi bersetubuh dengan emak saudara saya.didalam mimpi itu emak saudara saya ibu kandung saya email saya shahadrian5722@gmail.com

Unknown on June 30, 2018 at 9:37 PM said...

Salam...sy ad soalan personal yg ingin ditanya..plizzz pm sy..

Unknown on June 30, 2018 at 9:38 PM said...

Email sy nursurizza@gmail.com

Unknown on July 2, 2018 at 2:48 AM said...

Assalamualaikum ustazah..email sya izal86@yahoo.com
Ap

Unknown on July 2, 2018 at 2:55 AM said...

Assalamualaikum ustazah..email sya izal86@yahoo.com
Ap

Cutiepie on July 29, 2018 at 4:09 PM said...

Assalamualaikum ustazah. Mohon bantu saya ustzh. Email cpie4323@gmail.com

Unknown on October 7, 2018 at 12:35 AM said...

Assalamualaikum ustazah. Saya inginkan kepastian,betulkah wanita diwajibkan memakai purdah(menutup muka) sewaktu zaman fitnah sahaja?
Mereka sering salah faham dengan saya kerana sifat saya yang pendiam dan sukar senyum. Mereka menganggap saya sombong, pemarah dan sakit hati.Saya sudah menerangkan kpd mereka tapi mereka masih tidak memahami. Malah, fitnah tersebut semakin menjadi-jadi pula. Apakah saya perlu buat? Adakah saya perlu memakai purdah? Jika saya perlu memakainya, bagaimana saya mahu memberitahu ibu bapa saya? Saya berharap ustazah dapat membantu saya.
nsabrinajj@gmail.com

Unknown on March 2, 2019 at 3:13 PM said...

Assalamualaikum ustazah..
Bolehkah isteri melakukan hubungan intim dengan suami.sedangkan suami pernah berzina dengan isteri orang?

Unknown on April 22, 2019 at 11:33 AM said...

Assalamualaikum ustazah. . .sya ada prtnyaan fazrinsamiudin@gmail.cow

Are-ja on September 20, 2019 at 6:37 AM said...
This comment has been removed by the author.
Unknown on December 9, 2019 at 1:41 AM said...

Salam.. Ustazah saya ada soalan yg ingin Di bincangkan boleh ustazah email pada saya d zulfadli2037@gmail.com

cik nonn on December 19, 2019 at 12:16 PM said...

salam ustazah sy nak minta pencerahan sedikit..boleh ke ustazah email sy..noniezaki88.nz@gmail.com..tq

Norfitnaz on May 17, 2020 at 6:14 AM said...

Assalamualaikum,ustazah..Maaf sy NK tanya berkenaan wuduk.Mcm ni,katakanlah sy ingin mengambil wuduk berseluar pendek dan berbalut tuala untuk menutup aurat sehingga paras buku lali.Selepas selesai sy mengambil wuduk sy membuka tuala yang digunakan td dan memakai seluar panjang..Soalan saya.Adakah wuduk yg sy ambil tadi terbatal kerana sy menukar tuala ke seluar panjang?

Unknown on May 17, 2020 at 1:13 PM said...

Assalamualaikum ustazah.. saya nk mintak pencerahan sikit.. blh ustazah email saya?

Unknown on May 17, 2020 at 1:14 PM said...

Ni email saya,assalamualaikumwbt206@gmail.com

Unknown on June 22, 2020 at 11:36 AM said...

Assalamualaikum ustazah..sy ada nak tanya persoalan ttg msalah dlm agama terutama bab msalah muslimah ni..sy perlukn no utk memudahkn sy msg atau whatsup ustazah bg merujuk stiap persoalan sy..mohon ustazah boleh bantu sy..tq

Unknown on June 22, 2020 at 11:37 AM said...

Ni fb sy mazlinaini suhada

Unknown on August 12, 2020 at 8:18 AM said...

Assalamualaikum..ustazah boleh bg e-mail ustazah x?sy ada beberapa soklan yg nk tanya ustazah..atau ustazah blh e-mail sy noraidawatizaini@gmail.com..tq ustazah

Unknown on September 11, 2020 at 7:53 PM said...

Assalamualaikum Ustazah ...

Soalan Saya Ialah : Jika Seorang Lelaki Ingin Memeluk Islam , Dalam Usia Dia Sudah Tua ... Mesti Kena Berkhatan Atau Tidak ? .
Dalam Agama Islam Berkhatan Hukum Nya Ialah Sunat Sahaja .
Benar Kah ?

Aleeya on December 20, 2020 at 7:11 PM said...

Assalamualaikum Ustazah, saya nak tanya Kalau kita Solat Jamak takhir niat Dua rakaat tapi terbuat 4 rakaat setiap zohor dan asar sah ke? Saya risau jadi saya Solat ganti sebab masa Solat dah Nak habis

mama yunn on February 10, 2021 at 1:50 PM said...

assalamualikum ustazah ...sy nk tnye pd ustazah secara personal klu x keberatan soal rumahatangga ...email sy yunn84muhammad@gmail.com

Zurra on April 5, 2021 at 8:19 PM said...

Assalamualaikum ustazah.. Sy ade soalan nak tanye ustazah..personal..bleh email sy mazura1012@gmail.com..tq

youngwolf99 on May 27, 2021 at 2:25 PM said...

Salam Alaik, ustazah, saya ada beberapa soalan yang memerlukan jawapan yg tepat, ustazah, satu penghormatan jika ustazah boleh email saya di frhndrh.fn@gmail.com

Qaireen on June 4, 2021 at 1:32 AM said...

assalamualaikum ustazah..sy ada beberapa soalan dan pndangan..sangat peribadi..boleh email sy hermaririen@gmail.com

Atikah ariffin on June 10, 2021 at 11:59 PM said...

Assalamualaikum ustazah , saya ade soalan sedikit , kalau kita solat istiqkarah minta pentujuk dan kita bermimpi biras kita meninggal dan ayah kita sakit teruk , ? Boleh beri saya keterangan , terima kasih ustazah ..

Aisya on July 6, 2021 at 11:25 PM said...

Assalamualaikum

Aisya on July 6, 2021 at 11:28 PM said...

Assalamualaikum ustazah.
Saya ada beberapa soalan yang asyik kacau hati saya..Dan hati saya x tenang sejak beberapa lama.tolong email Saya dekat email ini supaya Saya dapat Tanya soalan Dan ustaza dapat jawab soalan Saya.Insha Allah
nurulamirah123@gmail.com

Unknown on July 12, 2021 at 6:47 AM said...

Assalamualaikum ustazah.. saya ada sedikit pertanyaan boleh kah ustazah email saya aileennadia90@gmail.com.. terima kasih

Unknown on July 19, 2021 at 9:16 AM said...

Assalammualaikum ustazah saya ada masalah peribadi boleh ke ustazah email saya

Unknown on July 28, 2021 at 11:58 AM said...

Assalamualaikum ustazah sye nk tnye klu anak tak sah taraf boleh tak dibin 99 nama Allah ganti Abdullah?atau tidak boleh

Unknown on July 29, 2021 at 8:31 PM said...

Assalamualaikum ustazah. Saya ada masalah peribadi mengenai haid saya dan agak panjang untuk saya ceritakan disini. Bolehkah minta jasa baik ustazah untuk email saya di alamat ini rasrosia@gmail.com

Alin on August 23, 2021 at 2:43 PM said...

Assalamualaikum... Sy nk tnya... Sy masih dalam pantang 30hari dan darah nifas dh xkeluar.. Adakah sy blh menunaikan solat ketika masih dalam pantang??

Shaiful bahri on November 15, 2021 at 7:56 AM said...

Salam ustazah..saya nak bertanya berkaitan solat jama qasar...dalam pukul 5 ptg bertolak dari negeri lain pulang ke tempat asal dan tiba pada pukul 9 mlm..persoalannya bolehkah saya melakukan solat jama qasar(jama qasar takhir)..

Unknown on December 18, 2021 at 2:10 PM said...

assalamualaikum ustazah saya nak tanya soalan mandi wajib boleh email sya di dayanaalimi@gmail.com

Unknown on February 20, 2022 at 5:23 PM said...

assalamualaikum ustazah , saya nak tanya sah atau tidak bernikah masa mengandung anak luar nikah ? usianya baru sebulan tapi dalam masa yang sama ibu saya suruh gugurkan kandungan ni supaya takda masalah apa apa untuk uruskan pernikahan ni , saya dah makan macam macam untuk gugurkan anak ni dan ikut apa ibu saya cakap , saya berdosa ke ustazah buat macam ni ?

Post a Comment

 

Tanyalah Ustazah Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal