Thursday, July 23, 2009

Usah jadikan mereka guru kita

Posted by Nisa' News Network at 8:32 AM
Assalamualaikum wrt..

Kali ini, admin sekali lagi telah memetik artikel yang dirasakan sesuai dan bermanfaat untuk dikongsikan bersama di sini. "Usah jadikan mereka guru kita", merupakan satu artikel yang disalin daripada tajuk asalnya, "mereka bukan guru kita" di blog Dr Amad, seorang pelajar perubatan yang menuntut di Indonesia. Berasal daripada Terengganu, dan sering menulis, menghasilkan idea-idea yang membuatkan kita berfikir.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, siapakah "mereka" yang dimaksudkan di dalam tajuk itu? Berikut ialah artikel berkenaan. Semoga kita dapat mengambil ibrah daripada tulisan ini.

Umar Mukhtar, Lion of The Desert

Barangkali bila disebut Umar Mukhtar untuk generasi sekarang, tidak ramai mengetahui insan ini. Nama sahaja belum pernah dengar, mahu menceritakan kisahnya. Jauh panggang dari api.

Sedikit sejarah ringkas tentang beliau. Beliau lahir di Tobruk. Semasa era penjajahan Italy, beliau adalah pemimpin utama gerakan jihad Libya yang dicengkam penjajahan regim Italy. Sebelum itu beliau hanyalah seorang guru yang mengajar Al-Quran kepada masyarakat. Oleh kerana sikap dan akhlaknya yang soleh ditambah pula dengan kemahiran peperangan di padang pasir,beliau dipilih sebagai ketua.

Pemimpin Berjiwa Besar

Memimpin Gerakan Jihad Libya

" Syeikh Umar, didalam tangan kita ada sebilangan tentera Italy yang tertawan," ujar seorang anak buahnya.

" Owh, Alhamdullillah," jawap ringkas Umar Muhktar.

" Saya cadangkan kita bunuh sahaja tentera Italy itu, wahai Syeikh Umar," satu cadangan dilontarkan.

" Kenapa kamu mahu membunuh mereka?," ditanya kembali oleh Umar Muhktar.

" Tentera Italy telah membunuh semua sahabat-sahabat kita yang tertawan semasa peperangan. Dan kita patut membalasnya," ujar anak buahnya dengan geram.

" Sejak bila Tentera Italy menjadi guru kepada kita sehingga kita mahu mengikut sama perbuatan mereka itu!?," jawapan tegas dari Umar Muhktar.

Semuanya terdiam.

Semasa beliau ditahan tentera Italy

Pada tahun 1931, beliau telah berjaya ditangkap oleh tentera Italy dan dihukum gantung dihadapan masyarakat Libya.

Akhirnya gugurlah seorang mujahid yang berjiwa besar. Jasa, perwatakan dan pengorbanannya meniti dari bibir ke bibir generasi terkemudian

Pantaslah perjuangan agungmu wahai Umar Mukhtar, melayakkan dirimu dipanggil Lion of the Desert.

Pengajaran

Kita sebagai seorang muslim bahkan kader gerakan Islam perlu ada akhlak dan faktor pembeza dengan golongan kuffar dan juga ahli maksiat.

Memakai baju Islam, bahkan menyalahgunakan pakaian itu untuk menghalalkan perbuatan kita adalah kecelakaan beragama. Akhirnya sikap dan akhlak kita sama seperti mereka.

Tiada beza

Ingat, mereka bukan guru kita!

0 comments on "Usah jadikan mereka guru kita"

Post a Comment

 

Tanyalah Ustazah Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal